Uncategorized

משחקי חשיבה וחידות היגיון

.אז מה זה בכלל חידות היגיון ומשחקי חשיבה?

אין אחד שלא התנסה פעם בילדות במשחק חשיבה קלאסי ועתיק יומין כמו 4 בשורה או משחק הטנגרם. אלו הם משחקי חשיבה בעלי היסטוריה ארוכה והתנסו בהם עד היום מיליונים רבים של אנשים על פני מאות שנים. חלק מחידות ההיגיון ומשחקי החשיבה שרדו את מבחני הזמן וזמינים לנו עד היום. את חלקם המציאו גדולי המוחות המוכרים לנו כגון, גלילאו, ארכימדס, אריסטו, איינשטיין ועוד.

חכמים בימי קדם אהבו להמציא חידות מוחשיות ואתגרו את דרך המחשבה הרגילה ואילצו את המנסים לפתור אותן לחשוב אחרת לגמרי ממה שהם רגילים ולנסות דרכי פתרון שהם פחות אינטואיטיביים עבורם.
החידות היוו, מעבר לאתגר עצמו עבור הפותר, גם משחק חברתי או אף מבחן חוכמה. משחקי החשיבה וחידות ההיגיון אמנם התפתחו מאז אבל לא כל כך הרבה… חלק גדול מאתגרי החשיבה המוכרים לנו היום מקורם בכלל בימי קדם ולא פותחו בעידן המודרני. בין אם אלו חידות שהיו נהוגות בסין העתיקה והיוו אתגרי מחשבה ומשחקים ראשוניים ובסיסיים ואם אלו חידות שפותחו ע”י גדולי המוחות המוכרים לנו היום כגון: ארכימדס, אריסטו, גלילאו, האלי, אייפל, קאפלר, נלסון, דה וינצ’י, האבל, הודיני, איינשטיין ועוד.

אם אתם אוהבים לאתגר את המחשבה ולפצח חידות היגיון, אז יש לנו חדשות טובות בשבילכם!
פרופסור פאזל הבריטית והאנאימה היפנית הגיעו לישראל והביאו לנו ממיטב חידות ההיגיון ואתגרי המחשבה מכל הזמנים.
במבחר המוצרים של חברות אלו תמצאו משחקי היגיון תחרותיים ופופולריים שאתם מכירים מהילדות בגרסאות פשוטות יותר.

משחקי המחשבה מתחלקים לכמה קטגוריות:

חידות סידור –

חידה הידועה בשם פאזל בה יש לסדר תמונה מסוימת שפורקה לעשרות, מאות או אלפי חלקים המשלבים זה בזה. לקטגוריה זו ניתן לשייך גם את משחק הטנגרם שהוא מעין פאזל, ללא תמונה או חלקים סימטריים אלא חידת סידור חלקים זה לצד זה בצורה אחת ויחידה המתאפשרת בתוך מסגרת מסוימת. אחת החידות המפורסמות ביותר בעולם מקטגוריית חידות הסידור הינה הקובייה ההונגרית. היא שזכתה לפופולריות עצומה בשנות ה 70 של המאה הקודמת.

חידות פירוק –

בחידות אלו עלינו לפרק חפץ המורכב משני חלקים או יותר ולהרכיבו מחדש. נשמע פשוט אבל יכול להיות מאוד מאתגר. בחידות פירוק נוכל למצוא למשל את חידת הטבעת של חברת HANAYAMA. פאזל זה מורכב מכמה טבעות השזורות יחד ואותן נצטרך לפרק ולהפריד – משימה לא פשוטה

משימה מכנית –

אלו חידות בהן יש לבצע משימה מכנית כמו העברת חפץ ממקום למקום או חילוץ עצם לכוד מתוך מבנה וכדו’. כל זה תוך שמירה על כללים מגבילים מסוימים. דוגמא מצוינת לכך הינה קופסאת הבריחה מהכלא – משחק המדמה חדר בריחה סודי. האתגר הוא לשחרר את ארבעת האסירים מהכלא והדרך לפתרון מכילה למעלה מ30 מהלכים.

 

משחקי מחשבה כגון אלו הינם דרך מצוינת לשחק וליהנות ממשחק מאתגר ומרתק תוך כדי אימוץ ושינוי דרכי חשיבה והסתכלות על דברים.
חידות היגיון מאלצות אותנו לחשוב אחרת ולנסות דרכי פתרון שלא בהכרח עולים במחשבתנו בצורה אינטואיטיבית. בנוסף, הם משלבים עבודה עם הידיים, מה שיוצר שילוב מצוין של חשיבה ותנועה שעובדים יחד. לא פעם הפתרון לחידה מסוימת מגיע אלינו אחרי שאנו מנסים שוב ושוב, בעזרת ידינו להגיע פתרון. באמצעות התנסות זו אנו מאמנים גם את מוחנו וגם את ידינו לסדרת פעולות חדשה ומורכבת.

חידות ההיגיון ומשחקי חשיבה מומלצים לטווח גילאים גדול מאוד, החל מגיל 5 בערך ועד בכלל. פתרון מצוין למשחק חברתי אצל ילדים ומבוגרים וגם כאתגר יחיד בו אנו מתמודדים מול עצמנו.
משחקי המחשבה וההיגיון של פרופסור פאזל עשויים עץ מלא ברמת גימור גבוהה ועמידים לאורך זמן.
מלבד זאת הם נראים מצוין על המדף או השולחן בבית. הם יכולים לשמש כקישוט אטרקטיבי ואין צורך להסתירם או לסדרם לארון כמו צעצועים רגילים.

לקטגוריית משחקי המחשבה וחידות ההיגיון לחצו כאן