Uncategorized

זכוכית מגדלת – מה חשוב לדעת וכיצד לבחור

זכוכית מגדלת – מה חשוב לדעת וכיצד לבחור

זכוכית מגדלת הינה אחת מאביזרי האופטיקה הוותיקים והמוכרים בעולם. לחלקנו זכוכיות מגדלת מתקשרות עם עולם הבלשות הישן ודמות הבלש המוכרת של שרלוק הולמס, או אולי, רכינה מעל אלבום הבולים ואוספי השטרות.
כיום זכוכית מגדלת משמשת גם כאביזר עזר לקריאה או הסתכלות על הקוץ שבדיוק נתקע לנו באצבע. אז מה חשוב לדעת על זכוכית המגדלת לפני שאנו ניגשים לבחור?

למה משמשת זכוכית מגדלת? 

איך שלא מסתכלים, זכוכית המגדלת בעלת שימושים רבים הרלוונטיים גם כיום.
זכוכית המגדלת מיוחסת לממציא רוג’ר בייקון, אשר חי במאה ה -13. מדובר על אחד מכלי האופטיקה העתיקים ביותר שעדיין משמשים אותנו ביום יום.
לזכוכיות המגדלת מגוון עיצובים וסגנונות המותאמים לאופי השימוש. לדוגמא, זכוכיות מגדלת לשענים, יהלומנים, מפות, בדיקת זיופים או לשימוש ביתי מגוון.

עדשת המגדלת עשויה בד”כ מזכוכית קמורה. עם זאת, כיום ניתן גם למצוא עדשות מפלסטיק וסוגי פולימרים שונים.
עם השנים זכוכיות המגדלת השתכללו. כיום הן כוללות לרוב גם תאורת לד מובנית ו/או תאורה אולטרה סגולה לזיהוי זיופים וסימני זיהוי אחרים.
ניתן אף למצוא היום זכוכיות מגדלת משולבות בעלות מספר הגדלות הבאות בתצורה של עדשה בתוך עדשה או כמה עדשות ארוזות יחד בגוף אחד.

איך בוחרים זכוכית מגדלת?

ניתן למצוא היום מגדלות בהגדלה של החל מפי 1.5 ועד פי 60. זכוכיות המגדלת מגיעות במגוון סגנונות הכוללות ידית אחיזה, לופה ואף זכוכיות לבישות בצורת משקפיים.
ישנן זכוכיות מגדלת שולחניות בעלות קוטר גדול המשולבות עם זרוע ארוכה הניתנת לכוונון שאותן נחבר לשולחן לצורך עבודה ממושכת וקבועה. זכוכיות מגדלת אלו מגיעות גם עם תאורה היקפית המאירה את האובייקט בו מביט באופן אופטימלי.

יש לקחת בחשבון כי ככל שאנו עולים בכושר ההגדלה (קרי חוזק המגדלת) קוטר העדשה קטן. לדוגמא, זכוכית בעלת הגדלה של X3 לרוב תהיה בעלת קוטר רחב יותר מזכוכית בהגדלה X6.
בנוסף, ככל שנעלה בכושר ההגדלה יקטן מרחק המיקוד מהאובייקט. לדוגמא, עם זכוכית בעלת כושר הגדלה של X3 נוכל להתמקד באובייקט במרחק של 10 ס”מ. לעומת זאת, זכוכית של 6X תוכל להתמקד רק ממרחק של 5 ס”מ מהאובייקט (הנתונים להמחשה).

באולטק תמצאו מגוון זכוכיות מגדלת לכל מטרה בין אם לצורכי עבודה, תחביב או כאביזר עזר.
בבואכם לבדוק זכוכית מגדלת לשימושכם קחו בחשבון את אופן השימוש המתאים לכם, הצורך וכמובן התקציב שלכם!