Uncategorized

משחקי הרכבה לילדים – סוגים שונים ותרומתם לפיתוח כישורים בילדים

משחקי הרכבה לילדים הינם דרך מצוינת לפיתוח יכולות רבות אצל ילדים דרך משחק ותחביב. החל מכישורי מוטריקה עדינה דרך תפיסה תלת מימדית משופרת, פיתוח הדמיון והחשיבה המופשטת, יצירתיות ועוד.

ניתן למצוא משחקי הרכבה שונים ומגוונים ברמות קושי ומורכבות שונים. ישנם משחקי הרכבה בעלי אוריינטציה הנדסית מובהקת וכאלו ששמים יותר דגש על החוויה וההנאה שבמשחק.
במאמר זה נסקור חלק ממשחקי ההרכבה הקיימים. אלו שמוגדרים בעלי אוריינטציה הנדסית יותר ובעלי פוטנציאל גבוה לשיפור יכולות והתפתחות אצל ילדים.

משחק הרכבה טוב ידרוש מהילד כמה דברים בו זמנית. מצד אחד יכולת עבודה עם הידיים – מוטוריקה עדינה או גסה. זה לא משנה, שניהם חשובים וילדים צריכים ללמוד להשתמש בידהם בצורה יעילה ופרודקטיבית. זה תורם להתפחות המוח בשלבי הגדילה של הילד ותורם לכך שיוכלו לעשות שימושים יעילים יותר בידיהם גם כבוגרים.
בנוסף משחק בנייה והרכבה טוב יוביל את הילד בסבך הוראות הנדסיות שעליו לפענח ולהבין ולאחר מכן להעביר מן הכח אל הפועל.
תרומה נוספת של משחקי הרכבה הינה ביכולת היצירה, הדמיון והחשיבה המופשטת. לאחר אימון מסויים בבניה אנו נצפה מילדינו שיתחילו לעבוד עם חומרי הגלם של המשחק בצורה חופשית וייצרו גם מודלים שאינם מצויינים בחוברות ההדרכה.
פעולת בנייה זו תפתח מאוד את כישורי היצירה וההמצאה של הילדים. הם ילמדו לחשוב על צורות תלת ממדיות ולהעביר מן הדמיון את המציאות את הצורות עליהן הם חשבו.

ישנם משחקי הרכבה שמאתגרים יותר את הדמיון וכושר ההמצאה וישנם כאלו שפחות. דווקא לגו, משחק ההרכבה המוכר ביותר לכולנו, נחשב למשחק הרכבה פשוט יחסית. אופי חיבור החלקים מוגבל למימד אחד בלבד – מעל או מתחת לקוביה, מה שמגביל יחסית את אפשרויות החיבור ומכאן את היצירתיות שבבניה.
זה לא אומר שלא נוכל ליצור דברים מדהימים ומורכבים בעזרת לגו. זה רק אומר שאפשר ורצוי להוציא ממשחק ההרכבה יותר.

חברות כמו פישרטכניק, קיחוי, אינג’ינו ועוד עוסקות בפיתוח משחקי הרכבה עם חלקים רב חיבוריים – בעלי אפשרויות חיבור מכמה צידי בלוק המשחק וגם בצורות שאינן בהכרח ישרות.

אפשרויות חיבור כאלו פותחות אפשרויות לעוד מימדים ומורכבות בבניית מודלים הנדסיים. אנו מעדיפים חלקים כאלו מכיוון שזה מאתגר יותר את הדמיון והמחשבה ומאפשר ליצור בצורה חופשית יותר.
ראו בתמונה הבאה מודל מוכן מבית FisherTechnik:

יתרון נוסף של משחקי הרכבה לילדים הינו פיתוח סבלנות ויכולת להתמודד ולהבין הוראות מורכבות.  על מנת לבנות מודלים בעלי סיבוכיות ומורכבות גבוהה, על הילד להתמודד מול סכמות, שרטוטים והוראות הרכבה, שאינם פשוטים כלל. הם דורשים מילדינו להתעמק, להבין, לנחש ואף לטעות בפירוש ההוראות. פעולות אלו מחדדות את כושר ההבנה והפענוח ואת היכולות היצירתיות. זה תורם רבות לפיתוח יכולות החשיבה המופשטת, תפיסה חזותית ואף מגביר את האמון של הילדים ביכולותיהם. דבר שמגביר את הביטחון של הילדים בעצמם ובהבנת עולמם.

 

הדבר חשוב אף יותר כאשר מדובר בילדים המתמודדים עם קשיי ריכוז. אם נמצא משחק הרכבה שמלהיב ומרתק אליו את ילדינו, הרווח הוא כפול! ילדים שנהנים ממשחק מסוים יכולים לבלות מולו שעות. ילדים עם קשיי ריכוז שימצאו עניין במשחק בנייה מסוים יוכלו להתמודד טוב יותר עם קשיי הריכוז שלהם. ובנוסף לפתח את הסבלנות ויכולת ההתמקדות של במשימה ספציפית.

 

 

 

דוגמא נוספת למשחק הרכבה מורכב ובעל סיבוכיות גבוהה, מבית Qihui:

סוג נוסף של משחק הרכבה מאתגר ומעניין הינו מסלול גולות. היצרן המוביל בתחום זה הינה חברת Quercetti מאיטליה הידועה במסלולי הגולות והמכוניות המורכבים שלהם. אלו הם משחקי הרכבה מסוג שונה, בהם אנו בונים ומעצבים מסלולי גרביטציה, מעין מסועים מורכבים ומסובכים עליהם נסיע גולות מתכת או פלסטיק.
דוגמא למסלול גולות מבית FisherTechnik:

 

 

משחקי הרכבה זמינים גם לילדים קטנים בגרסה פחות מורכבת העושה שימוש בחלקים גדולים יותר. ערכות אלו מתאימות לשימוש של ילדים בגילאי 3-6.
דוגמא למשחק הרכבה כזה:

לקטגוריית משחקי ההרכבה